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New project

新しいプロジェクト

2021年に初めての個展を迎えた時、多くの友人たちから花束を贈られた。これらを撮影して記録に残そうと部屋の片隅に置いたまま月日は経ち、その花束たちがいつの間にか、まるで立ったまま記憶を留めているようなドライフラワーになっていた。その姿形は生花の儚い生命から一転し、先鋭化し強く想像力を刺激するものだった。

ちなみに、私の初個展は、子供が育った後に親に訪れる<空の巣症候群>に陥っていた2年間を記録した写真展であったからこそ、鬱状態から回復に向かう途上でいただいた花たちがひとしお心に残るものでもあった。

これらをしみじみと眺めるうちに、ドライフラワーが老いてゆく年月の積み重ねを暗喩するかように思われた。生まれてから老い死ぬまで私たちの身体と精神を貫く生命のエネルギーはどこから湧き立つのだろうか。枯れた姿にも凛とした美しさが秘められ、生命の深淵を見せられているような気がしたのだ。まずは、ドライフラワーたちの美しさを作品に留めることから始めよう。そうしてスタートしたのがこのプロジェクトである。

When I had my first solo exhibition in 2021, many friends gave me bouquets of flowers. I left them in a corner of my room to be photographed and recorded, and before I knew it, the bouquets had turned into dried flowers that looked as if they were still standing and holding their memories. The shape of the flowers had changed from the fragile life of fresh flowers to a sharply defined form that captured my imagination.

Incidentally, since my first solo exhibition was a photo exhibition documenting the two years I spent in the "empty nest syndrome" that comes to parents after their children have grown up, the flowers I received on my way to recovery from depression were particularly memorable.

As I looked at them, I felt that the dried flowers were a metaphor for the accumulation of years of aging. Where does the life energy that permeates our bodies and minds from birth to old age and death come from? I felt that I was being shown the abyss of life, with its dignified beauty hidden even in its withered form. I decided to start by capturing the beauty of dried flowers in my work. That is how I began this project.

© Naomi Iida
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